Emocijų laboratorija: čia Aš ir Tu
Tai žaismingi ir prasmingi psichologiniai patyriminiai, kūrybiniai užsiėmimai mamytėms/tėveliams/globėjams/globėjoms su 4 mėn. - 2 m. mažyliais.
Asmenybę auginančios temos, patyriminės, kūrybinės veiklos mamytei/tėveliui/globėjai/globėjui ir vaikučiui, prasmingi bei informatyvūs potyrių aptarimai grupėje, kuriuos ves psichologė, raidos specialistė ir mama Gabija Liutikienė
Užsiėmimų metu:
● Tyrinėsime savo ir mažylio emocijas;
● Stabtelėsime "čia ir dabar" momente. Leisime sau pasimėgauti juo;
● Ieškosime savo stiprybių bei kelsime savivertę;
● Stiprinsime emocinį ryšį su savo mažyliu;
● Mokinsimės atkreipti dėmesį į mažyčius, bet nepaprastai svarbius mūsų ir vaikučių psichikos sveikatai, kasdienius momentus;
● Išmėginsime emocinės įtampos valdymo bei paleidimo metodus.


Kuo naudingi psichologiniai emocijų pažinimo užsiėmimai kartu su vaiku?
Remiantis moksliniais tyrimais bei gerąja praktika pastebėta, jog lankant panašius užsiėmimus su vaikučiu: gerėja tėvų gebėjimas geriau suprasti bei įsisąmoninti savo, o taip pat ir vaiko transliuojamas emocijas, didina pakantumą vaiko reiškiamoms ypač stiprioms emocijoms, o visų svarbiausia - gerina tarpusavio santykius, padeda formuotis saugiam prieraišumui bei skatina vaiko pažintinių funkcijų, kalbos centrų, fizinės raidos skalndų vystymąsi.
Užsiėmimai vyksta įtraukių žaidimų bei kūrybinės veiklos principu, tad kurtį ryšį bei įsisąvinti naudingą informaciją, formuoti psichologinio atsparumo įgūdžius - pasidaro visai paprasta ir smagu
Kuo svarbus saugaus prieraišumo formavimasis?
Saugus prieraišumas nėra vieno lankomo užsiėmimo metu pasiektas tikslas Tai yra ilgas ir nuoširdus tėvų gyvenimas kartu su vaiku pirmuosius jo gyvenimo metus, o ne tik egzistavimas šalia
Saugus prieraišumas - tai vaiko smegenyse susiformavęs nesąmoningas žinojimas, jog tėvai ne tik atlėks jam suverkus, bet stengsis, jog jis būtų sotus, sausas, švarus, pažintų pasaulį, būtų apkabinamas, bučiuojamas bei priimamas su savo visu emocijų spektru. Kitaip tariant - tai reiškia, kad vaikas jaučiasi saugus, priimtas tėvų, kas leidžia jo emocinei bei socialinei raidai vystytis skalndžiai. Tai lemia geresnę adaptaciją aplinkoje, visuomenėje, bet svarbiausia - savo paties viduje.
Stebima, jog saugus prieraišumas ne tik glaudžiai susijęs su adaptyvesnio elgesio formavimusi (t.y. žemesniu transliuojamos agresijos lygiu ir kitomis elgesio problemomis vėlesniame amžiuje), bet ir su geresniu savęs pajautimu, priėmimu, o tai lemia sėkmę išgyvenant sunkius gyvenimo momentus, sprendžiant problemas, priimant sprendimus, pakeliant stresą bei susikuriant gerbuvį.
Be abejo, tai daro įtaką visą žmogaus gyvenimą, kiekvieną mielą dieną O nesusiformavus saugiam prieraišumui - jį suformuoti jau suaugus, siekiant pašalinti asmens neadaptyvaus elgesio šaknis - be galo sudėtingas, begalės laiko bei resursų reikalaujantis procesas. Tad verta pasistengti, kol yra pats tinkamiausias laikas tai suformuoti
Užsiėmimai skirti ne tik vaikučiams, bet gilinamasi ir į tėveliams aktualias temas, kaip: savivertė, dėmesingas įsisąmoninimas, šio momento svarba bei įtampos valdymas, paleidimas. Kuo naudinga to mokytis, auginant mažylius?
Savivertės, dėmesingo įsisąmoninimo, psichologinio atsparumo temos aktualios turbūt visai visuomenei. Tėveliams jos aktualios ypatingai, kadangi tapdami tėvais - mes tampame atsakingi ne tik už save, kas jau ir taip savaime iššūkis, bet tampame atsakingi ir už mažus žmogeliukus. Maža to, pirmaisiais guvenimo metais - vaikučiai nekalba mums įprastais žodžiais, tad mes turime "įjungti" visus savo turimus vidinius pajėgumus, stengdamiesi suprasti jų emocinę kalbą bei tinkamai atliepti mažylių poreikius. Prie viso to - kasdien patiriamas milžiniškas visuomenės, soc. tinklų spaudimas viską atlikti idealiai. O kur dar nekokybiškas miegas, dažnai nevisavertė mityba, nuolat minčių ir nepadarytų darbų pilna galva ir pastovus sensorinis dirginimas, kai šaižiai pravirksta mažylis...
Stresas, įtampa - pastovus tėvelių palydovas. Tad, vienas iš efektyvių psichologinio atsparumo ugdymo būdų - dėmesingu įsisąmoninimu grįsti pratimai, meditacijos, kurie ilgainiui praktikuojant tampa gyvenimo būdu, bei puikiai gelbsti lengviau išgyventi ir paleisti emocinę įtampą, kurios išvengti neįmanoma.
Šaltiniai:
● J. Jeong, E. E. Franchett, C. V. Ramos de Oliveira, K. Rehmani, A. K. Yousafzai (2021). Parenting interventions to promote early child development in the first three years of life: A global systematic review and meta-analysis. PLoS Med. 2021 May 10;18(5):e1003602. doi: 10.1371/journal.pmed.1003602;
● V. Burgdorf, M. Szabó, M. J. Abbott (2019). The Effect of Mindfulness Interventions for Parents on Parenting Stress and Youth Psychological Outcomes: A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Psychol. 2019 Jun 6;10:1336. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01336;
● M. J. Bakermans-Kranenburg, M. H. van IJzendoorn, & F. Juffer (2003).
Less is more: Meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological Bulletin, 129(2), 195–215. DOI: 10.1037/0033-2909.129.2.195.
● R. P. Fearon, M. J. Bakermans-Kranenburg, M H. van IJzendoorn, A. M. Lapsley & G. I. Roisman (2010).
The significance of insecure and disorganized attachment for children’s externalizing symptoms: A meta-analytic study.
● L. A. Sroufe, B. Egeland, E. Carlson & W. A. Collins (2005).
Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment & Human Development, 7, 349–367.


© 2025. All rights reserved.
Susisiekite
Mano tinklaraštis laukia Jūsų klausimų, pasiūlymų, istorijų apie vaikų ir paauglių iššūkius bei problemas. Taip pat nemažiau svarbu išgirsti tai, kuo gyvena tėvai, įvairūs ugdymo specialistai, kokius jiems rūpesčius tenka patirti auginant ir ugdant vaikus bei paauglius. Susisiekite ir dalinkitės mintimis!
